Okej, jag måste få prata av mig om ”Miss Skinny”. Vad ska en tycka egentligen? Föreningen Frisk & Fri (före detta Anorexi- & Bulimikontakt) lanserade en kampanj som få tycks missat. Jag satt med några kompisar förra tisdagen och gapade om hur sinnesjukt vidrigt detta var. ”Size zero only” och ”Do you fit in? – Are you Miss Skinny?” ackompanjerat av ett par sjukt smala kvinnoben på reklampelaren.

Många gissade att det var en PR-bluff, vilket det också var. Klickade en in på deras ”web-shop” dök nämligen denna video upp:

Toppen! Skitbra video! Viktiga frågor! Frågan är bara, är det värt det? Hur många spred inte den där påhittade reklambilden? Hur många mådde inte dåligt över den och gick och spydde upp lunchen?, var vi flera som undrade. Jag sa redan innan att om detta visade sig vara en PR-kupp så var det sjukt oansvarigt.

Jag kan tycka det fortfarande. Till viss del. För enda skillnaden mellan den här kampanjen och verkliga modereklamer är ju att det är en vidrig text: passar du in? (i de sjuka skönhetsidealen). Bilderna är desamma, och vanligtvis framställs kropparna som att de är det ”normala”. Miss Skinny-kampanjen säger ”hejdå till det normala och ”hello” till Miss Skinny”. Ja, det är inte superfräscht utan jäkligt provocerande. Men det tar upp en viktig poäng: det här budskapet finns redan ÖVERALLT! I varenda jäkla reklambild. Och Miss Skinny-kampanjen skapade en debatt om just hur oansvarigt detta är.

Jag vet fortfarande inte riktigt vad jag tycker. Jag var först väldigt upprörd, men gjorde den här kampanjen verkligen någon ytterligare skada utöver den som H&M, Amarican Apparel, Gina, Lindex, Cosmopolitan, Bingo Rimér, Barbie, Fear factor, säkerhetsfilmen på Norwegian, Victorias secret, alla tidningar, sit coms och filmer producerade i USA sedan 70-talet (jag kan fortsätta i all eveighet…) redan gjort?

Vi har långt innan Frisk och Fris kampanj fattat budskapet om att Miss Skinny är idealet som vi måste eftersträva för att ”passa in”. Men när de skrev det rakt ut så reagerade vi plötsligt. Och kanske kommer vi börja titta på reklam lite annorlunda och börja reagera på ALLA Miss Skinnys som finns på bilder, överallt runt omkring oss och äntligen ifrågasätta dem. Tänk om?

/Malin