Denna skulptur av en stympad, bikini-klädd kvinnas överkropp är nu tillgänglig för beställning för fans av TV-spelet ”Dead Island”. Skulpturen är en sjuk bild av våld mot kvinnor: Den är sexualiserad och kommersialiserad. Det är en sexig död tjejs kropp. Nu är jag inte känslig för Gore. Jag är inte känslig för sexualitet. Det är däremot inte okej när kvinnors kroppar är stympade, sexuellt objektifierade och säljs som ett rolig samlarobjekt.
Om du tittar igenom ett par genomsnitts-skräckfilmer, finns ofta scener där ”slampan” (eller bara en anonym sexig kvinna) blir brutalt mördad i en scen med öppet sexuella övertoner. Till exempel en scen i ”My Bloody Valentine” där det finns en sexscen i ett Motellrum. Kort därefter springer kvinnan ut naken, endast iklädd ett par högklackade skor dödas med en hacka. I ”House of Wax”, blir Paris Hiltons karaktär jagad och dödad iförd röda underkläder, kort efter en strippscen.
Reklamfilm från Peta, varning för starkt innehåll!
Detta är inte bara vanligt i skräckfilmer och spel, utan även i reklam. Peta (inte direkt känd för sin feministiska inställning till att börja med …) använder också sexualiserat våld mot kvinnor i annonskampanjer, t.ex denna reklam där en misshandlad kvinnas blåmärken tydligen är tecken på ett bra sexliv. Detta underbara sex är, enligt reklamen, tack vare att hennes pojkvän är vegan.
Alla dessa saker leder till ett samband mellan sex och våld. Kvinnors kroppar är brutaliserade, objektifierade och sexualiserade på samma gång, och det är sjukt äckligt.