Välkommen måndag! Och tack för den obligatoriska käftsmällen som jag alltid får när jag (nästan helt och hållet) isolerat mig från medias rapportering om världens skevheter en hel helg.

Dagens knockout står H&M för, och det är inte första gången. Det här är en av deras reklambilder…

…som går att hitta under kategorin ”Plus Size” på deras hemsida, och även i tidningar och på reklampelare. Det här ska föreställa en plus size-modell, alltså en representant för kvinnor som är STÖRRE än genomsnittet.

Ja vem vet hur bilden såg ut innan retusch-nissarna gjorde sitt, men vet ni vad? Det spelar ingen roll om de faktiskt skulle använda en modell som är och ser överviktig ut. Vad ska egentligen benämningen ”Plus size” vara bra för? Finns det någon annan poäng än att få människor att må dåligt över sina kroppar?

Har ni någonsin hört om ”Skinny size”-modeller? Nej, för orealistiskt smala modeller har blivit norm. Och de modeller som faktiskt ser ut som vanliga människor, försöker H&M få oss tro är så stora att de är avvikande. Att den här modellen är så stor att hon hon inte kan gå under titeln ”modell” utan tillägget ”plus size”. Really? Vem är det som förtjänar en käftsmäll här egentligen?

//Malin